این روزها خیلی سرمان گرم گوشی هایمان است و از این رو همواره با معضل تمام شدن شارژ آن ها روبرو هستیم. با توجه به این، استفاده از شارژرهای فندکی در داخل ماشین برای شارژ تلفن های همراه هوشمند به مراتب بیشتر شده است. اما یادمان باشد استفاده از این شارژها هم مصرف سوخت را بالا می برد و هم سهمی در آلودگی هوا دارد.
امروزه در کشورمان، انواع کار کیت ها و سیستم های صوتی و مولتی مدیا، مجهز به بلوتوث برای انواع خودروهای وارداتی و داخلی در قیمت های مختلف وجود دارد. یعنی چه در پژو ۲۰۶ و یا L90 و چه در خودروهای وارداتی، می توانید از این سیستم به صورت آپشن استفاده کرده و دیگر هنگام رانندگی، حداقل برای جوابگویی به تلفن همراه (که کاری اشتباه و خطرناک است) دست به تلفن نشده و با کمک بلوتوث و اسپیکرهای داخل ماشین مکالمه کنید.
این مسئله، مصرف باطری موبایل را هم بالا برده، چون برای پخش موسیقی موجود در حافظه موبایل، روی سیستم صوتی داخل ماشین هم کاربرد دارد. پس استفاده از شارژرهای فندکی به مراتب بیشتر شده است. البته پیشنهاد می کنیم برحسب تجربه ترجیحا از شارژرهای ارزان قیمت و کم کیفیت استفاده نکنید چون به باطری موبایلتان در دراز مدت آسیب می زنند.
اما این مسئله را فراموش نکنیم که تنها نصب باربند روی سقف، پایین بودن شیشه ها در سرعت بالا، کم بودن باد تایر و … نیست که بر مصرف سوخت می افزاید!
حتما می گویید مصرف و آلایندگی شارژرها بالا نیست! اما برخلاف تصورتان، باید بدانید طبق آخرین داده های سازمان IHS، استفاده از شارژر داخل خودرو ۳۳ برابر به نسبت شارژرهای خانگی بر مصرف و آلودگی می افزاید، یعنی دقیقا اگر مصرف خودروی شما برای مثال ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر باشد، استفاده از این قبیل شارژرها در ۳ لیتر، ۴۸ متر و در ۱۰ لیتر، نزدیک به ۱۵۴ متر شما را زودتر راهی پمپ بنزین می کند.
اگر این میزان را به یک باک ۵۰ لیتری ۲۰۶ تعمیم دهیم، شما حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ متر زودتر از آنچه تصور می کنید به پمپ بنزین نیاز خواهید داشت. این یعنی در هر باک ۵۰ لیتری، یک هزار تومان مصرف بیشتری داشته اسد و اگر در طول ماه، ۴ بار (هفته ای یک بار) بنزین بزنید، می شود ۴ هزار تومان و در طول یک سال، ۴۸ هزار تومان و این چرخه ادامه دارد.
در این باره، یکی از کارشناسان شرکت جنرال موتورز، گفته بود که این کار (استفاده از شارژرها) حدود ۹۷۰ هزار تن دی اکسید کربن بیشتر راهی هوا می کند.
خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت و میزان آلودگی، به سمت کوچک سازی پیشرانه ها رفته اند و شارژر های USB را از ۱۲ به ۴۸ ولت تغییر میدهند. IHS در ادامه تحقیقات می گوید تعداد خودروهای فروخته شده با شارژ USB مثلا در کشوری مثل آمریکا، در حالی به ۱۴٫۶ میلیون دستگاه رسیده که این عدد در سال ۲۰۰۵، حدود ۳/۳ میلیون بود و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۲، این میزان به ۸۵ میلیون در دنیا برسد!
برخی خودروها نیز مثل عموم شاسی بلندها و خودروهای لوکس، بیش از یک USB داشته، برای مثال مینی ون کرایسلر چاسیفیکا، دقیقا در ابتدای طراحی ۹ خروجی برق USB داشت که پس از بازبینی به ۴ عدد کاهش داده شد!
اگر داستان را از طرف دیگری نگاه کنیم، اسمارت فون های معمولی هنگام اتصال به Wifi یا اینترنت، نیازمند تامین ۴٫۸ وات انرژی در داخل خودرو هستند.
به گفته IHS، خودروهایی که ۳ لیتر بنزین در هر ۴۸ کیومتر می سوزانند، ۳ دهم این سوخت را از دست می دهند.
در کشوری مثل آمریکا که سالیانه رانندگان حدود ۴٫۶ تریلیون کیلومتر در جاده ها میانگین سرعت ۴۸ تا ۵۰ کیلومتر در جاده ها با میانگین سرعت ۴۸ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت رانندگی می کنند، این امر سبب می شود که حدود ۳۰۰ میلیون لیتر بنزین بیشتری مصرف شده و ۲۰۰ میلیون دلار پول بیشتر هزینه گردد.
یعنی میزان آلایندگی آن در ۱۸۵ هزار خودرو، برابر با سوزاندن ۴۲۸ میلیون کیلوگرم ذغال سنگ است.
اگر قیمت ۳ لیتر بنزین را ۲ دلار در نظر بگیرند، هزینه شارژ موبایل در هر ساعت ۲ سنت می شود، در حالی که این هزینه شارژ در منزل ۳۳ برابر کمتر است. در خصوص کشور خودمان نیز می توان به راحتی این میزان را با قیمت بنزین معمولی لیتری یک هزار تومان و برق خانگی هر کیلو وات ساعت، حدود ۵۰ تومان محاسبه کرد که باز هم به نظر می آید همان شارژ موبایل در خانه به صرفه تر است!
گردآورنده: رنگین کمان دانلود
منبع : The Verge